07-04-2020 17:59 | Door: Jaime Donata

Een maand geleden bezocht een Nederlandse delegatie van bedrijven, samen met het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de Waterstofbeurs in Tokyo. Ondanks alle Corona-afzeggingen viel er  goed zaken te doen voor Nederlandse bedrijven. We spraken Maria Fennis, CEO HyET Hydrogen B.V., over haar ervaringen in Japan.

"HyET Hydrogen maakt compressoren  waarmee waterstof op druk kan worden gebracht, een vrij technisch verhaal. Maar nog meer dan bij andere vloeibare of gasvormige energiedragers is het bij waterstof belangrijk om moleculen op hoge druk te krijgen. Waterstof is het kleinste deeltje in het universum. Het wil overal doorheen en heeft zonder druk een groot volume.

Wil je waterstof goed en compact kunnen vervoeren of opslaan, bijvoorbeeld in een autotank, dan moet je het flink op druk brengen. Voor een truck die op waterstof rijdt moet waterstoftank 350 bar aankunnen. Maar een waterstoftank in een personenauto moet wel 700 bar kunnen hebben, anders kun je simpelweg te weinig waterstof opslaan voor een fatsoenlijke rit."

Lees ook: Ons vorige interview over de waterstofreis naar Japan

Wat maakt jullie compressors bijzonder?

"Wij maken waterstofcompressoren met membraantechnologie in plaats van met bewegende delen. Er zijn veel mechanische compressoren in de markt die waterstof op druk brengen met roterende onderdelen. Maar waterstof is een vluchtig gas dat graag door allerlei kieren heengaat die je hebt in mechanische compressoren. Een ander nadeel van mechanische compressoren is dat bewegende van onderdelen slijtgevoelig zijn.

Daarom hebben wij met HyET Hydrogen een elektrochemische compressor ontwikkeld. Uniek aan onze technologie is dat je met behulp van protongeleidende membranen (H+) in combinatie met stroom, de waterstof van lage naar hoge druk kan brengen zonder bewegende delen. In 2019 hebben wij een design freeze ingesteld en onze compressoren worden nu toegepast in tankstations en waterstofterminials."

Hoe kijk je terug op de Waterstofmissie naar Japan?

"Onze deelname aan de missie in Japan was echt de moeite waard. De Waterstofbeurs in Tokyo had veel last van Corona-afzeggingen, maar de partijen die toch kwamen, wilden graag zaken doen. Het was heel effectief. We hebben goede contacten opgedaan  en ik was onder de indruk van de workshops die de Japanse bedrijven gaven samen met NEDO. Je kon duidelijk merken dat ze hun ambities serieus nemen. De Japanse bedrijven die aanwezig waren op de Ambassade waren ook eager. Mensen stapten meteen op je af."

Was er in Japan veel interesse in jullie membraancompressors?

"Ja. Men is in Japan erg geïnteresseerd in elektrochemische compressie – en dat is precies wat wij doen. Onze compressors kunnen namelijk ook natte waterstof op druk brengen en gemakkelijk koppelen aan allerlei verschillende waterstofgeneratoren, zoals electrolysers. Met onze compressors kunnen we tegelijkertijd verontreiningen afscheiden, want ons membraan laat alleen waterstof door. Er gaan echt tonnen gemengde en verontreinigde waterstof rond in de waterstofwereld, dus dat is een grote markt."

Welke kansen zien jullie in Japan?

"Wij zitten met de toepassing aan de infrastructurele kant en kunnen klein beginnen. Het zou leuk zijn als we straks tijdens de Olympische Spelen – die helaas verschoven gaan worden - iets kunnen demonstreren op de Innovatiestraat."

Lees ook: De grootste waterstoffabriek ter wereld