07-05-2020 17:12 | Door: Marc Seijlhouwer

Olie- en gasbedrijf Shell wil in 2023 een grote waterstoffabriek bouwen op de Maasvlakte bij Rotterdam. Zo’n fabriek moet de waterstofeconomie op gang brengen en het gebruik van waterstof als transportbrandstof populairder maken. De plannen zijn nog niet definitief; begin volgend jaar wil Shell een definitief besluit nemen.

De fabriek gebruikt stroom van het nog te bouwen windpark Hollandse Kust Noord, waar Shell samenwerkt met Eneco bij de aanbestedingsprocedure. De elektrolyzer zet de stroom om in waterstof, die vervolgens naar de raffinaderij in Pernis kan. Daar gebruikt Shell nu waterstof gemaakt met aardgas om brandstoffen als diesel te maken. “Maar het liefst zetten we de brandstof direct in voor grote vrachtwagens die op waterstof rijden. Dan gebruik je de groene waterstof echt duurzaam”, vertelt Marc Potma, woordvoerder bij Shell.

Lees ook: Nederland is klaar voor waterstofnetwerk van de toekomst

Stimuleren van waterstofvrachtwagens

Volgens Potma is er op dit moment een kip-en-ei-probleem in de wereld van duurzaam vrachtvervoer. “Zijn er geen waterstofvrachtwagens omdat er te weinig groene waterstof is, of is er te weinig waterstof door het gebrek aan geschikte vrachtwagens? Met deze fabriek doorbreken we die patstelling.” Zelfs als er door dit project geen waterstofvrachtwagens komen, kan Shell de waterstof altijd kwijt aan haar eigen raffinaderij. Dat maakt de kans van slagen van dit project groter: er is altijd een markt voor de geproduceerde duurzame brandstof.

200 megawatt

De elektrolyzer zou een vermogen krijgen van ongeveer 200 megawatt; de precieze capaciteit hangt onder andere af van de hoeveelheid subsidie die Shell voor het project krijgt. Zo’n fabriek produceert rond de 50.000 kilo waterstof per dag. Dat is een relatief klein deel van de H2 die de industrie nu jaarlijks verbruikt in Nederland. “Met alleen deze fabriek ben je er niet. Je hebt nog grotere projecten nodig, en ook blauwe waterstof (waarbij de CO2 die bij productie vrijkomt op wordt geslagen) is nodig. Maar de fabriek is wel een begin, dat we op relatief korte termijn kunnen realiseren.”

De fabriek gaat ‘enkele honderden miljoenen’ kosten; een precies bedrag geeft Shell niet, hoewel de stelregel is dat een waterstoffabriek één miljoen per megawatt kost. Het Rotterdams havenbedrijf zal een netwerk van pijpleidingen opzetten dat de waterstof vervoert van de Maasvlakte naar Pernis. Dat netwerk wordt, als het aan Rotterdam ligt, later ook een essentieel doorvoerpunt voor waterstof van buiten Europa.

Lees ook: Volgende fase breekt aan voor waterstof in Rotterdam

Bron: Shell | Beeld: Adobe Stock