25-05-2020 17:01 | Door: Marc Seijlhouwer

In het Duitse gebied Nedersaksen zullen vanaf 2022 alleen nog waterstoftreinen rijden. Ze vervangen de dieseltreinen die nu rondrijden. Na een proef met twee schone treinen is de deelstaat nu klaar voor een volledige overstap.

Treinbouwer Alstom laat in een persbericht weten dat de proeven van de afgelopen anderhalve jaar succesvol waren. Daarom durft Duitsland het nu aan om helemaal over te stappen op waterstof. De levering van de brandstof, het tanken ervan en het bereik van de treinen voldeden allemaal aan de eisen van de lokale vervoerder.

Daarmee stapt de staat af van de vervuilende dieseltreinen die het nu nog gebruikt. Voor de luchtkwaliteit is dat een zegen, maar helemaal duurzaam worden de waterstoftreinen niet. Ze rijden namelijk op 'grijze' waterstof, gemaakt met aardgas. Daardoor is het niet helemaal emissievrij.

Waterstof in Groningen

Ook in Nederland rijdt sinds kort een trein van Alstom rond, tussen Groningen en Leeuwarden. Deze waterstoftrein krijgt wel 'groene', met duurzame stroom opgewekte waterstof als brandstof. Hoewel het nu nog een experiment is, zullen de resultaten uit Duitsland goede moed geven aan de initiatiefnemers in Nederland.

Lees ook: Trein in Groningen wordt groener door waterstof

Alstom heeft een contract om veertien treinen te leveren in 2022. De treinbouwer zal de machines dertig jaar lang onderhouden, dus de komende decennia zit men in Duitsland gebeiteld. Op termijn moet ook daar groene waterstof in de treinen gaan; voorwaarde is wel dat de waterstof goedkoop en voorradig genoeg is.

Concurreren met diesel

Hoewel in Nederland het grootste deel van het spoor elektrisch is, geldt dat niet in heel Europa. Grote delen gebruiken dieseltreinen omdat een elektriciteitsleiding te duur of onpraktisch is. In deze gebieden kan de waterstoftrein uitkomst bieden. Dan moet de waterstoftrein ook qua kosten kunnen concurreren met de dieselvariant. In Nedersaksen is dat volgens de directeur van het lokale vervoerbedrijf het geval: "We schrijven hier geschiedenis: het eerste competetivie voorbeeld van waterstofmobiliteit op een industrieel niveau", zo vat hij de waterstoftrein in het persbericht samen.

Lees ook: Door met de trein te reizen kunnen we miljoenen tonnen CO2 besparen

Bron: Alstom