07-07-2020 09:17 | Door: Marc Seijlhouwer

Gasunie en Port of Amsterdam onderzoeken of er pijpleidingen voor waterstof kunnen komen rond het Noordzeekanaal. Zo’n infrastructuur is belangrijk voor de industrie bij IJmuiden en Amsterdam, die in de toekomst moet overstappen van aardgas op waterstof.

Het onderzoek moet voor het einde van het jaar klaar zijn. Als het project technisch en financieel haalbaar is, moet er in vijf jaar een waterstofsysteem in het gebied komen. Daarbij wordt het netwerk ingezet dat Gasunie nu gebruikt voor aardgas. “Welke leidingen we precies kunnen inzetten maakt onderdeel uit van de studie. En waar we geen gebruik van bestaande infrastructuur kunnen maken, leggen we die nieuw aan. Bijvoorbeeld een leiding naar afnemers”, vertelt woordvoerder Michiel Bal.

NortH2

Het is niet het eerste waterstofproject van Gasunie. Het bedrijf bouwde de grootste groene waterstoffabriek van Nederland (capaciteit: 1 megawatt), leent zijn expertise aan een waterstofproject op zee en is onderdeel van het ambitieuze, maar verre van definitieve NortH2, een project dat uiteindelijk 800.000 ton groene waterstof per jaar moet produceren.

Lees ook: Advies aan overheid om nu te investeren in waterstofnetwerk

Op de elektrolyzer na zijn veel van deze projecten nog onzeker. Dat geldt ook voor de waterstof-infrastructuur bij het Noordzeekanaal; de studie kijkt naar techniek, ruimte, financiën, markt en maatschappelijk draagvlak. Als het project groen licht krijgt, dan is het een belangrijke stap naar waterstof in Noord-Holland. Er zijn zes belangrijke industriële clusters in Nederland, die allemaal verbonden moeten worden met een waterstofnetwerk in een duurzame toekomst.

Blauwe of groene waterstof?

Wat bijvoorbeeld nog onzeker is, is de 'kleur' van de waterstof. “Deze wordt sowieso CO2-vrij”, vertelt Bal. “Maar er zijn meerdere mogelijkheden, zowel blauw (waterstof uit aardgas met CO2-opslag) als groen (waterstof uit duurzame stroom en water). De manier van produceren is afhankelijk van hoe je die duurzame waterstof tegen acceptabele kosten bij de afnemer kan krijgen.”

Lees ook: Kan 's werelds grootste waterstofproject de Nederlandse industrie duurzamer maken?

Bron: Gasunie | Beeld: Debot