13-07-2020 15:59 | Door: Marc Seijlhouwer

In 2021 rollen er minstens 100 waterstoftrucks van de productieband bij een nieuwe fabriek in Groningen, die vorige week haar deuren opende. Het Amerikaanse Hyzon Motors wil de fabriek het centrum maken van de Europese productie. Hyzon is het enige bedrijf dat watertrucks maakt die zware vracht van meer dan 40.000 kilo kunnen vervoeren.

De fabriek in Groningen maakt nu al waterstofvrachtwagens, maar eind vorige week kondigde Hyzon aan dat de fabriek in de noordelijkste provincie het officiële Europese hoofdkantoor wordt. De komende maanden moet de productie opschalen: Hyzon verwacht dat de Groningse fabriek eind volgend jaar 100 trucks heeft geleverd door heel Europa.

Waterstofeconomie in het Noorden

De fabriek is een volgende wapenfeit voor Groningen, dat de ambitie heeft om dé waterstofregio van het continent te worden. Naarmate de gaswinning steeds minder wordt, moet er een nieuwe economische ruggengraat worden gevonden. Waterstof kan daar een belangrijke rol in spelen. De grootste waterstoffabriek van Nederland staat in Groningen en verschillende bedrijven hebben plannen voor grote waterstofprojecten. Ook loopt er een experiment met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden.

Lees ook: Groningen ziet in waterstof de toekomst

Hyzon werkt samen met het Groningse Holthausen. Van oorsprong een gasbedrijf, maar inmiddels aardig actief in groen gas en waterstof. Holthausen maakte internationale bekendheid met de Hesla, een tot waterstofauto omgebouwde Tesla Model S. Het Amerikaanse bedrijf zegt de meest geavanceerde brandstofcellen en aandrijflijnen te leveren voor zware voertuigen. Daarmee biedt de techniek uitkomst voor de logistiek. Die kan moeilijk overstappen op volledig elektrische wagens, omdat de range van zulke zware wagens te klein zou zijn. Met waterstof is dat probleem er niet, hoewel er dan wel genoeg tankstations moeten zijn.

Brandstofcel van General Motors

Hyzon is een jong bedrijf dat snel lijkt te groeien. Eerder dit jaar heropende het bedrijf de oude brandstofcel-productielijn van General Motors in New York en kwam er een Australische vestiging. Nu is er ook een plek in Europa waar straks waterstoftrucks van de band rollen. De enige vraag is of er genoeg betaalbare groene waterstof is om de vrachtwagens van brandstof te voorzien. Als de trucks straks grijze waterstof tanken, gemaakt van aardgas, zal de CO2-uitstoot veel hoger zijn dan die van dieselvrachtwagens.

Lees ook: Rotterdam wil honderden trucks op waterstof laten rijden

Bron & Beeld: Hyzon