18-09-2020 16:19 | Door: Marc Seijlhouwer

Gisteren onthulden twee Belgische bedrijven een nieuwe motor die deels draait op groen geproduceerde waterstof. Als er geen waterstof beschikbaar is schakelt hij over op diesel. Zo kan het systeem altijd zijn werk doen, maar wel maximaal 85 procent minder CO2 uitstoten dan andere motoren.

De eerste toepassing wordt een sleepboot voor de Antwerpse haven. Vorig jaar gaf de haven opdracht tot de productie van een hybride sleepboot. Nu, een jaar laten, presenteren twee Belgische bedrijven samen de motor voor zo'n schip. De eerste hybride waterstofmotor heeft een capaciteit van 1 megawatt en kan niet alleen schepen, maar een heleboel machines van energie voorzien.

Lees ook: De bouw stapt langzaam over op hybride machines

Waterstof verbranden

Waar de motor groene waterstof vandaan gaat halen, is nog onbekend. Het is ongewoon dat het systeem de waterstof verbrandt, zoals dat ook met fossiele brandstof gaat. Dat is handig voor hybride systemen, omdat er dan zonder moeite of (veel) extra kosten over kan worden gestapt op een andere brandstof. De typische manier om waterstof te gebruiken, met een brandstofcel, is echter stukken efficiënter.

De twee bedrijven (ABC en CMB) zeggen dat ze de motor massaal kunnen produceren: 100 per jaar is mogelijk. Ook is de techniek goed op te schalen, en zijn motoren met een capaciteit van 10 megawatt mogelijk. Om die motoren echt groen te gebruiken is wel een hoop milieuvriendelijke waterstof nodig, opgewekt met duurzame stroom. Dat is voorlopig een probleem, omdat er niet genoeg zon- en windenergie is en de elektrolyzers die waterstof maken nog te duur zijn.

Trein op waterstof

De sleepboot wordt de eerste toepassing van de motor, maar als het aan de bouwers ligt zeker niet de laatste. Zij denken aan dieselocomotieven die met dit systeem groener kunnen worden, generatoren en nog een heleboel andere plekken waar nu zware, vervuilende dieselmotoren staan.

Als de motor constant op (groene) waterstof draait, stoot hij 85 procent minder CO2 uit dan een gewone dieselmotor. Dat zou een grote milieuwinst zijn, maar het is de vraag of het realistisch is. Bij hybride motoren ligt het risico op de loer dat het systeem in de praktijk voornamelijk op fossiele brandstof draait. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook bij (plug-in) hybride auto's. Om dat te voorkomen kunnen bedrijven met groene ambities ook nog een jaartje wachten: ABC en CMB werken nu ook aan een motor die alleen op waterstof draait.

Lees ook: In 2030 kan waterstof uit duurzame stroom concurreren met aardgas

Bron: CMB | Beeld: BeHydro