22-09-2020 14:26 | Door: Teun Schröder

Vliegtuigbouwer Airbus heeft een tipje van de sluier opgelicht over de toekomst van de luchtvaart door drie futuristische ontwerpen te presenteren van vliegtuigen aangedreven op waterstof. De vliegtuigen kunnen tot 200 passagiers vervoeren en hebben een bereik tot 3.700 kilometer. In 2035 hoopt Airbus deze plannen te realiseren.

Het grootste model, de ‘turbofan’ heeft ruimte voor 200 passagiers en een bereik van 2.000 zeemijlen, ongeveer 3.700 kilometer. Niet genoeg voor een vlucht van Amsterdam naar New York (5.863,87 km), maar wel ruim voldoende om elke andere stad in Europa te bereiken. Dit vliegtuig wordt aangedreven door een omgebouwde gasturbine die gevoed wordt met vloeibare waterstof, in plaats van kerosine.

Futuristisch ontwerp

Airbus onthulde ook een kleiner vliegtuig aangedreven met propellers. Dit model kan 100 mensen vervoeren en kan een afstand vliegen van 1.850 kilometer. Ook dit type maakt gebruik van waterstofverbranding in een gemodificeerde gasturbinemotor.

Het laatst gepresenteerde model spreekt het meest tot de futuristische verbeelding. In het ‘blended-wing body’ ontwerp zijn de vleugels en de passagiersruimte onderdeel van hetzelfde geheel. Het vliegtuig ziet eruit als een brede rechthoek waarbij passagiers als het ware in vleugels zitten. Hierdoor zijn er verschillende opties mogelijk voor het opslaan en rondpompen van waterstof, aldus Airbus. Dit model is zo ontworpen dat het net zo ver en veel passagiers kan vliegen als het grote ‘turbofan’ model.

Lees ook: Drie keer zoveel biobrandstof voor de luchtvaart

Emissievrije luchtvaart

“De concepten die we hebben onthuld, bieden de wereld een glimp van onze ambitie om de toekomst van emissievrije luchtvaart te realiseren”, zei Guillaume Faury, CEO van Airbus tijdens de presentatie. “Ik ben er sterk van overtuigd dat het gebruik van waterstof de potentie heeft om de klimaatimpact van de luchtvaart aanzienlijk te verminderen.”

Potentie van waterstof voor vliegtuigen

Afgelopen zomer toonde een studie van McKinsey, uitgevoerd in opdracht van twee publiek-private partnerschappen uit Europa, nog de grote potentie van waterstofvliegen aan. De onderzoekers concludeerden dat directe waterstofverbranding de broeikasgassen van vliegverkeer met 50 tot 75 procent kan verminderen ten opzichte van conventionele vliegtuigen. In het scenario waar waterstof wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken werd de uitstoot zelfs verminderd met 75 tot 90 procent.

Lees ook: Bedrijven spreken af om anders om te gaan met zakelijk vliegen

Op het moment is de luchtvaart voor 3,5 procent verantwoordelijk voor de totale uitstoot van broeikasgassen. De verwachting is dat dit aandeel in 2050 is verdubbeld als de industrie met hetzelfde tempo doorgroeit.

Bron/Beeld: Airbus