16-10-2020 16:29 | Door: Marc Seijlhouwer

Om groene waterstof te laten concurreren met de grijze, van aardgas gemaakt variant moet de EU CO2-regels veranderen. Het emissiehandelssysteem moet zich niet richten op de energiesector, maar op de industrie. Daar moeten hogere gages komen voor het uitstoten van CO2, zodat groene waterstof aantrekkelijker wordt.

Dat stelt Mark Lewis, Chief sustainability strategist bij bank BNP Paribas. Lewis schreef een whitepaper over zijn visie op de uitstootloze toekomst van de EU, en vindt dat de EU de focus van CO2-heffingen moet verleggen. Het ETS wordt nu gemaakt aan de hand van wat de energiesector doet maar moet zich in de toekomst richten op de industrie. Door daar de ETS op te baseren zal groene waterstof snel voordeliger worden.

0,3 procent van het bbp

Het paper laat zien hoe de zo gewilde waterstofeconomie tot stand kan komen. Het kost een heleboel geld, honderden miljarden. Maar, zegt Lewis, als je dat over tien jaar uitsmeert is het aar 0,3 procent van het Europese bbp per jaar. Groene waterstof is dus geen geldkwestie; de logistiek en techniek zijn grotere problemen. Er moet vraag ontstaan naar groene waterstof.

Lees ook: EU focust vol op waterstof in de green deal

Het proces dat nodig is voor groene waterstof kan de weg volgen van hernieuwbare energie. Die sector is volgens Lewis in tien jaar opgebouwd met subsidies, research en het emissiehandelssysteem. Maar nu het ETS in de energiesector zijn werk heeft gedaan, moet de focus komen te liggen op het gebruik van groene waterstof. Door grijze waterstof (meer) te ontmoedigen wordt de groene versie aanlokkelijker. Op die manier moet het vanaf 2030 interessant zijn om groene waterstof commercieel te gebruiken.

Positieve ontwikkeling

BNP Paribas is positief over de ontwikkeling van groene waterstof in Europa. Het whitepaper is een optimistisch blik op de toekomst. Op dit moment is de waterstofeconomie nog lang niet zo ver; veel ‘groene’, met elektriciteit gemaakte waterstof heeft nog stroom uit fossiele brandstof nodig. Dat was ook een reden dat Brussel Nederland op de vingers tikte over waterstofsubsidies. Er moet dus eerst nog meer groene stroom beschikbaar komen, voordat waterstofproductie echt duurzaam is.

Lees ook: Als we niet oppassen raakt Nederland achterop qua waterstof

Bron: BNP Paribas | Beeld: Adobe Stock